woensdag 10 juli 2019

Teotihuacan

Teotihuacan, City of Gods was de hype van Spiel Essen 2018.
Het spel was toen in een mum van tijd uitverkocht. Intussen is het in retail, de gewone spellenwinkels, ook te verkrijgen.
Wij hadden gisteren eindelijk eens de kans om het te spelen.
Het is een spel dat wel wat uitleg vraagt maar eens je bezig bent, wel vlot speelt. Weinig downtime tussen je beurten.
Je kan op verschillende manieren punten scoren door op verschillende tracks/actievelden te spelen.
De puntentelling gebeurt tussendoor (tijdens bepaalde acties scoor je onmiddellijk punten) of na een volledige 'ronde' (die uit een aantal beurten per persoon bestaat).
Je workers zijn de dobbelstenen. Je kiest er eentje uit om 1, 2 of 3 stappen te verzetten. Aangekomen op het actieveld kies je of je cacao krijgt (eentje per kleur dobbelsteen + 1) of dat je de actie uitvoert en cacao moet betalen (1 per kleur dobbelsteen). Hoe meer dobbelstenen van je eigen kleur op de locatie liggen, hoe beter je actie wordt. Maar ook hoe meer rondes je soms moet wachten om die actie uit te voeren.
Want net zoals de meeste worker-placements heb je ook maar een aantal beurten per ronde. En die aantal beurten kunnen verminderen. Wanneer je een actie uitvoert, ga je bij de meeste acties ook je dobbelsteen upgraden (eentje hoger draaien), dat verbetert je actie. Maar eenmaal je op een 6 komt, gaat je dobbelsteen 'dood'. Je krijgt dan de keuze uit een aantal voordelen en daarna start hij terug op cijfer 1. Maar wanneer een worker dood gaat, wordt de beurtenmarker eentje vooruit geschoven. Op deze manier heb je soms minder beurten dan je in gedachten had en kan een ander je strategie wel wat dwarsbomen.
Na een ronde moet je ook cacao betalen om je werkers te eten te geven. Nog een klein addertje onder het gras waar je zeker ook rekening mee moet houden.
Het is een leuke worker-placement en als hij op tafel komt zal ik hem zeker opnieuw spelen.
Het artwork is ook erg mooi en thematisch, het bouwen van de piramide is een leuk mechanisme waar wel wat punten te rapen zijn.
Ik begrijp de hype dus wel.

Geen opmerkingen: