Messina 1347
Een workerplacement met grid movement.
Er zijn 6 rondes. In elke ronde komen er 3 types mannetjes op het bord. Maar ook de pest zal aanwezig zijn en verspreid zich.
In je beurt ga je je meeple zetten (ronde 1) of verzetten. Bij het verzetten is de 1e move gratis, daarna betaal je 1 munt per stap. Er kan maar 1 speler de tegel activeren die ronde. Wanneer je op de tegel staat die je wil activeren, ga je het token met mannetje oprapen. Is dit bij een pestblokje, dan moet deze in quarantaine, indien niet, dan leg je hem op je speelbord bij de acties of in 1 van je workshops. Dan kan je -indien van toepassing- het pestblokje wegspelen door een vuurtoken af te geven. Geef je een dubbel vuurtoken af, dan kan je ook het pestblokje op een tegel er naast weg spelen. Wanneer je een vuurtoken gebruikt, ga je ook vooruit op een track. Kies je er voor om dit niet te doen (of kan je dit niet), dan neem je een rat (achteruit op het vuurtrack en minpunten op het einde van het spel). Daarna voer je de actie van de tegel uit. Dat kan zijn resources nemen, iets bouwen (workshop of wagon of qaurantaineworkshop), je tracker vooruit schuiven op het bord en zo iets extra krijgen of kunnen, een upgrade doen van een mannetje op je bord of vooruit gaan op een track. Je kan er ook voor kiezen om de actie van de tegel niet te doen maar om voor de eindscore van de tegel te gaan. Daarbij gebruik je een wagon (omdraaien zodat hij deze ronde niet meer kan gebruikt worden) en leg je de nodige resources af die boven op de tegel staan.
Wanneer iedere speler elke meeple heeft geactiveerd, stopt de ronde. Bij de volgende ronde krijg je nog prodcutie van je workshops en quarantaineworkshops, worden de meeples neergelegd en wordt de nieuwe spelersvolgorde bepaald.
Na 6 rondes worden de eindscores nog bijgeteld en ken je de winnaar.
Er is behoorlijk wat uitleg maar eens je aan het spelen bent, klikt het allemaal wel in elkaar. De symbolen zijn duidelijk. En een beurt gaat vlot.
Vooruit plannen is moeilijker omdat je echt afhankelijk bent van welke tegels de tegenspelers activeren. Je kan het nog zo goed uitgedacht hebben, wanneer een ander sneller is dan jij, moet je je aanpassen. Het is dan ook wel belangrijk om te zorgen dat je op het goeie moment startspeler bent.
Artwork is ok maar soms wat te druk in combi met de tokens die er op komen te liggen. Omdat de modulaire tegels veel plaats innemen , komt het bord met de verschillende tracks, de punten en de workshops/wagons wel ver te liggen. Sommige zaken zijn ook behoorlijk klein, zodat het van de andere kant van de tafel moeilijk is om dit duidelijk te zien. Dit had groter gemogen!
Wat wel leuk gevonden is, is de draaischijf die bepaalt waar de pest komt en waar welk token komt.
Een workerplacement met grid movement.
Er zijn 6 rondes. In elke ronde komen er 3 types mannetjes op het bord. Maar ook de pest zal aanwezig zijn en verspreid zich.
In je beurt ga je je meeple zetten (ronde 1) of verzetten. Bij het verzetten is de 1e move gratis, daarna betaal je 1 munt per stap. Er kan maar 1 speler de tegel activeren die ronde. Wanneer je op de tegel staat die je wil activeren, ga je het token met mannetje oprapen. Is dit bij een pestblokje, dan moet deze in quarantaine, indien niet, dan leg je hem op je speelbord bij de acties of in 1 van je workshops. Dan kan je -indien van toepassing- het pestblokje wegspelen door een vuurtoken af te geven. Geef je een dubbel vuurtoken af, dan kan je ook het pestblokje op een tegel er naast weg spelen. Wanneer je een vuurtoken gebruikt, ga je ook vooruit op een track. Kies je er voor om dit niet te doen (of kan je dit niet), dan neem je een rat (achteruit op het vuurtrack en minpunten op het einde van het spel). Daarna voer je de actie van de tegel uit. Dat kan zijn resources nemen, iets bouwen (workshop of wagon of qaurantaineworkshop), je tracker vooruit schuiven op het bord en zo iets extra krijgen of kunnen, een upgrade doen van een mannetje op je bord of vooruit gaan op een track. Je kan er ook voor kiezen om de actie van de tegel niet te doen maar om voor de eindscore van de tegel te gaan. Daarbij gebruik je een wagon (omdraaien zodat hij deze ronde niet meer kan gebruikt worden) en leg je de nodige resources af die boven op de tegel staan.
Wanneer iedere speler elke meeple heeft geactiveerd, stopt de ronde. Bij de volgende ronde krijg je nog prodcutie van je workshops en quarantaineworkshops, worden de meeples neergelegd en wordt de nieuwe spelersvolgorde bepaald.
Na 6 rondes worden de eindscores nog bijgeteld en ken je de winnaar.
Er is behoorlijk wat uitleg maar eens je aan het spelen bent, klikt het allemaal wel in elkaar. De symbolen zijn duidelijk. En een beurt gaat vlot.
Vooruit plannen is moeilijker omdat je echt afhankelijk bent van welke tegels de tegenspelers activeren. Je kan het nog zo goed uitgedacht hebben, wanneer een ander sneller is dan jij, moet je je aanpassen. Het is dan ook wel belangrijk om te zorgen dat je op het goeie moment startspeler bent.
Artwork is ok maar soms wat te druk in combi met de tokens die er op komen te liggen. Omdat de modulaire tegels veel plaats innemen , komt het bord met de verschillende tracks, de punten en de workshops/wagons wel ver te liggen. Sommige zaken zijn ook behoorlijk klein, zodat het van de andere kant van de tafel moeilijk is om dit duidelijk te zien. Dit had groter gemogen!
Wat wel leuk gevonden is, is de draaischijf die bepaalt waar de pest komt en waar welk token komt.
Het spel was eentje waar ik al lang naar uit keek om te spelen. Hij zit al 2x in de spellengroep dus hebben we beslist deze zelf niet in huis te halen. Maar ik kijk nu al uit naar meer plays!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten