vrijdag 21 januari 2022

Verrix (prototype)

Verrix
Woensdag speelden we dit prototype spel.
Handmanagement, trading en battle zijn de hoofdmechanismes.
Er zijn 12 rondes waarbij ronde 3, 6, 9, 12 festivals zijn. Die festivals zijn score-rondes waarbij je geen acties doet. Je hebt dus telkens 2 actierondes en daarna een ronde met score-doelkaarten.
Elke gewone ronde bestaat uit evenement (je kan eentje kopen wat je voordelen kan opleveren), acties, clean-up.
Je start met 1 huisje op de kaart en een aantal resources. 
Iedere speler heeft ook een specifiek deck kaarten gekoppeld aan zijn karakter. Dus mogelijke acties hangen af van met welk karakter je speelt. Dit stuurt je echt wel in een bepaalde richting want je speelt de actie die op de kaart staat.
Er zijn 4 soorten acties:
- Development: je gaat je skills verbeteren door een item te craften, nieuwe kaarten (ook weer specifiek voor je deck) te kopen, je gebied uit te breiden en een huis te plaatsen.
- Raid: je doet een overval op een dorp van de tegenstander. Aanvalsmeeples hebben strenght, de meeples op het dorp van de tegenstander hebben strenght. En die mag ook een strenghttoken trekken. Strenght wordt vergeleken en als je de raid uitvoert en wint mag je een gevangene nemen of een resource nemen per meeple die je ingezet hebt.
- Trade: je ruilt goederen met de markt of met een medespeler. De medespeler kan geen ruil weigeren.
- Battle: je valt de nederzetting van een medespeler aan. Andere spelers kunnen aansluiten bij de aanvaller of de verdediger. Die kunnen de hulp wel weigeren. Aanvaller speelt battlekaart. Verdediger ma extra strenghttoken uit een zak trekken.  En daarna wordt de strenght vergeleken. Het verschil in strenght, zoveel schuift de marker op. Aanvalsronde 2 idem, alleen is het dan de verdediger die een battlekaart speelt. Aanvalsronde 3 is dan weer voor de aanvaller. Waar de marker eindigt, bepaalt het aantal punten. Ervaring leert dat een zwakke tegenstander kiezen weinig zal opleveren. Ben je aan elkaar gewaagd, dan kan je veel punten scoren.
Kaarten spelen kost je ook. De kost voor de actie betaal je in meeples die (afhankelijk van het symbool op de kaart) op je dorp of weg geplaatst worden. Je leiders (gekoppeld aan een larakterkaart) tellen voor meer werkers maar kan je enkel voor hun symbool gebruiken. Dus je moet goed plannen welke meeple je waar wil voor inzetten. 

Wat vonden we er van:
Voor een prototype waren de componenten echt super. Mooi afgewerkt. Artwork is leuk. 
De regels kunnen echter nog verduidelijking gebruiken. Sommige zaken bv battle waren totaal niet duidelijk en pas bij de 3e (en laatste) battle hadden we door wat de bedoeling was. Symbolen op de battlekaarten zijn ook niet logisch (kostprijs terwijl niet duidelijk is of en hoe dit moet betaald worden per gespeelde kaart). Ook bepaalde symbolen op de leiderskaarten worden niet vermeld in de uitleg.
Gameplay is ok. Zeker wel wat potentieel. Al lijkt de raid-actie bijna onhaalbaar. Dit zorgde er dan ook voor dat die na 1x proberen gewoon niet meer gespeeld werd. De battle kan veel punten opleveren en zorgt voor heel wat interactie. Nadeel is dat wanneer je niet betrokken bent, er wal wat downtime is.
Spel duurde lang (4u met 4 personen) maar zie ik ook wel verbeteren met duidelijkere regels en wanneer je het spel kent.
Zeker een fijne ervaring en ik hoop deze nog eens te spelen wanneer het spel effectief uitgebracht wordt.

Geen opmerkingen: