Watch
Thematisch leuk gevonden met de dubbele betekenis.
Het speelbord is verdeeld in kwadranten 3-6-9-12 en je werkt in een radartjes/uurwerk fabriek in de sjovet-unie.
Maar in de fabriek ga je natuurlijk ook wel wat andere zaken (munitie) proberen maken. En smokkelen. Want dat verdient beter. En natuurlijk wordt je ook in de gaten gehouden door je medespelers of door het systeem, want als je betrapt wordt, betaal je een serieuze boete aan de medespeler die je betrapte of aan de bank..
Rondelsysteem met keuze uit 8 acties. Nadat je de actie gedaan hebt, plaats je een schijf van je spelersbordje naar de meerderheden tracks. Zo verbeter je je acties en ga je de strijd aan met de andere spelers voor endgamescoring van bepaalde resources.
Elk kwadrant heeft een 'gevaarlijke' actie en een veilige actie. Bij de donkerbruine actie (gevaarlijke en dus ook betere actie) heb je de kans om betrapt te worden.
Mogelijke acties:
- smokkelen: je geeft tandwieltjes af voor munitiedozen (punten)
- verkopen: je verkoopt tandwieltjes voor geld en kan een munitiedoos upgraden naar een betere (meer punten)
- overwerken: je krijgt tandwielen en nog een aantal bonustandwielen
- produceren: je krijgt tandwielen en mag een schijf verder naar het einde leggen op een meerderhedentrack. Op de vrijgekomen plaats wordt een tandwieltje gelegd zodat deze bezet blijft. Zo kan je met minder schijven de meerderheid halen omdat er minder plaatsen beschikbaar zijn.
- upgraden: je kan een extra schijf vrijspelen en je betaalt hiervoor
- scrounge: je krijgt een aantal munten en tandwielen
- zoeken door de files: je trekt een aantal kaarten en neemt er 1 of 2 in je hand die je later dan kan uitspelen
- watch: je kiest uit de 4 kwadrantenkaarten 1 of meerdere kaarten (afhankelijk van de middencirkel-kaart) die de volgende ronde "betrapt" kunnen worden en legt die gedekt bij jou. Kiest niemand deze actie, dan worden de kwadrantenkaarten geshuffled en worden deze random getrokken.
Nadat iedereen zijn acties heeft uitgevoerd, schuift de klokwijzer een kwadrant op. En dan ga je in wijzerzin elk om beurt je meeple verplaatsen naar een andere actie.
Lijkt simpel maar er zit meer in dan je op het eerste gezicht zou denken. Welke actie je wanneer kiest is heel belangrijk.
Er zijn 12 rondes, dus met maar 12 acties ga je er het beste van moeten maken, want sowieso zal een actie die je op dat moment nodig hebt, bezet zijn.
Endgame-scoring is de punten op je munitiekistjes, de punten van de area-control, punten die je vrijspeelde op je eigen spelersbordje en de set-collection van de kaarten.
Conclusie: dit spel koos ik op Meeples omwille van het spelgezelschap. Ik had er geen grote verwachtingen van maar het bleek een schot in de roos. Mechanismes die heel mooi in elkaar overvloeien en het spel uniek maken. Wel wat interactie, het area-control stuk dat toch echt belangrijk is voor de endgame-scoring.
De tandwieltjes zijn heel mooi en thematisch. Maar niet zo praktisch tijdens het spelen, te klein en niet gemakkelijk op te rapen.
Heel blij dat ik deze kon spelen en als ik hem ergens zie, sluit ik met veel plezier opnieuw aan.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten