Tiletum
Tielt, waar ik tijdens mijn middelbare school periode veel uren gespendeerd heb (al dan niet op school, dat laat ik in het midden ;-)), heeft nu een eigen spel: Tiletum. De Latijnse benaming van de stad.
Deze stond al enige tijd op mijn 'to play' lijstje. Maar met de vele titels in het aanbod aan spellen, kwam het er maar niet van.
Donderdag speelde ik hem eindelijk voor de 1e keer.
Er zijn 4 rondes en elke ronde heeft een aantal fases.
Preparation: Je gaat x-aantal dobbelstenen (2 per speler) trekken uit het zakje, rollen en op de rondel leggen bij het juiste cijfer.
Actions: De Kings Road token wordt omgedraaide en alle pionnen gaan x-aantal plaatsen achteruit.
Je kiest een dobbelsteen en krijgt het aantal resources (kleur dobbelsteen toont welke resource) gelijk aan het cijfer van de dobbelsteen. Je kan er voor kiezen om de token te nemen van die actie en die op je reserve op je spelersbord te leggen. En dan heb je ook nog het aantal actionpoints die op de rondel staan. Deze zijn omgekeerd evenredig aan het cijfer van de dobbelsteen. Dus ofwel heb je veel resources en weinig actiepunten, ofwel weinig resources en veel actiepunten.
Je spendeert al je actiepunten aan die ene actie. En die acties zijn:
- Merchant: je verplaatst je merchant-meeple en kan huizen bouwen
- Architect: je verplaatst je architect-meeple en kan pilaren bouwen en optioneel ook meehelpen aan de kerk bouwen.
- Kings Road: je verplaatst je pion x-aantal plaatsen vooruit op de weg
- Characters: je kiest een karakter en kan die in je reserve op je spelersbord plaatsen. Daarna kan je die voor x-aantal action-points op een huis op je spelersbord plaatsen. Maar let op: elk karakter kan maar 1x voorkomen, tenzij ze in dezelfde woning geplaatst worden.
- Tasks: je kiest een task en legt die in de reserve op je spelersbord. En/of je ruilt goederen.
- Joker: je kiest 1 van de andere acties
Daarnaast kan je in je beurt ook nog wat vrije acties doen zoals bv een task vervullen, een schild-token op een actieveld leggen, 2 geld gebruiken om een resource te 'kopen' die je te kort hebt.
Dit doe je 3x in 1 ronde.
Scoring: De voorwaarde om te kunnen scoren is dat je een huis hebt in die stad die scoort of dat je merchant er staat. Daarna krijg je de punten van de scoringstegel.
Alles klaarmaken voor de volgende ronde: de pionnen die in min stonden op de kings road komen terug op de 0-positie te liggen. De niet gekozen dobbelstenen gaan terug in de zak. En de rondel wordt een veld verder gedraaid. Startspeler volgende ronde wordt bepaald op basis van kings road.
Na ronde 4 volgt nog een endgame-scoring op basis van hoeveel woningen je volledig hebt (karakters en schildjes). Het vermenigvuldigen van je pilaren met je huisjes op het speelbord. En 1 punt per 4 resources.
Conclusie:
Eenvoudige acties met heel wat mogelijkheden tot scoring. Je zal wel wat focussen door ergens extra op te spelen, maar je zal wel van alles wat moeten doen om goed te kunnen scoren.
Grote herspeelbaarheid met telkens andere steden die scoren en de scoringstegels die ieder spel anders zijn. En zelfs nog mogelijkheden op de actievolgorde op het rondel aan te passen.
Speelt met 2 spelers heel vlot, op een uurtje waren we klaar.
Artwork is veel beige-tinten. Maar gezien de felle kleuren van de spelers-meeples, geeft dit wel een mooi contrast.
Naar duidelijkheid toe, zou het beter kunnen. Symbolen zijn duidelijk. Kleurkeuze van de blauwe, lichtgrijze en donkergrijze dobbelstenen is twijfelachtig. Deze lijken wel erg op elkaar.
Ook op het spelbord is niet altijd duidelijk te zien waar er huisjes kunnen gebouwd worden, de 3+ en 4+ zijn van de andere kant van het bord moeilijk te zien. Jammer, want dit beïnvloedt wel je keuzes in het spel en als je daar een misrekening maakt omdat je het niet gezien had, dan kan dit wel erg pijnlijk zijn. Actiepunten-tokens of resource-tokens gebruiken om die af te dekken, kan dan wel een oplossing zijn.
Al bij al eentje die mij in de positieve zin verrast heeft.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten