zaterdag 13 mei 2023

Chocolate Factory

Chocolate Factory
Engine building, drafting, pick-up and deliver
Eentje waar ik tegenstrijdige zaken over hoorde en die ik toch zelf eens wilde spelen.
Er zijn 6 rondes en elke ronde heb je verschillende fases.
Eerst ga je draften. Ofwel kies je een karakter, ofwel een tegel. En zo gaat iedere speler iets kiezen. Daarna ga je in omgekeerde spelersvolgorde kiezen wat je nog niet had (karakter of tegel).
Je legt je tegel op een plaats aan de band. En je karakter heeft een eigenschap die je die ronde kan gebruiken en zal bepalen aan welke gemeenschappelijke goalcard je later kan leveren.
Je zet je band in gang door een tegel met cacao-boon op het eerste vakje te schuiven en bij elke tegel waar er een cacaoboon, stuk chocolade, reep chocolade, snoep of praline-doos ligt kan je steenkool betalen om de acties die er boven en/of onder liggen te doen. Daarna haal je alle steenkool van je bordje en kan je nog 2x de band in gang zetten. Je kan ze onderweg van de band halen maar je kan ook wachten en zorgen dat je nog betere combi's kan maken en ze gewoon van de band laten rollen in een later stadium. Zo creëer je de door jou gewenste chocolade.
Daarna kan je leveren. Ofwel lever je aan je eigen goalcards, waarbij je van onder naar boven werkt en alles levert wat in dat rijtje staat. Je kan meerdere zaken en op meerdere goalcards tegelijk leveren. En je krijgt onmiddellijk het verdiende geld (= punten) en indien de kaart volledig is, een nieuwe kaart.
En/of je levert aan een gemeenschappelijke goalcard. Je gaat x-stappen vooruit waarbij x gelijk staat aan het aantal gevraagde chocolade op die kaart.
Dan gaat de volgende ronde in.
Na 6 rondes ga je nog de endgame-punten uitdelen. Die zijn er voor het aantal gemeenschappelijke goalcards waar je aan geleverd hebt, voor je positie op elke van de gemeenschappelijke goalcards en voor wie het meeste eigen goalcards volbracht heeft.

Conclusie:
Lichtere enginebuilder met mooie componenten (ik speelde de deluxe-versie). Speelt vlot. Weinig downtime omdat je het schuiven van de band simultaan kan doen.
De keuzes van tegels zijn in het begin interessant omdat je zo een richting hebt waar je naartoe gaat die eerste 2 rondes. Daarna is er meer van hetzelfde waardoor het minder uitmaakt welke tegel je kiest. Al zijn er wel een paar heel sterke tegels waar je een serieuze engine mee kan maken. Misschien zelfs wat overpowered.
Het kiezen van de karakters is nog minder interessant. De eigenschap zal er vaak niet toe doen, maar je kijkt vooral naar het kleur zodat je bij de gewenste gemeenschappelijke goalcard kan leveren. De eigenschappen van de karakters keren ook regelmatig terug, kunnen wel een mooi voordeel leveren maar wegen niet op tegen het kleur van de kaart.
Dit samen zorgt er voor dat het drafting minder aantrekkelijk is dan je zou wensen.
Het engine-building gedeelte is wel fijn. De band vooruit duwen zorgt wel voor een fijn tactisch gevoel bij het produceren. De laatste ronde(s) heb je soms een massa productie die niet meer op je tegel past, waardoor je moet gaan jongleren met de verschillende resources om ze op het juiste tegeltje te laten meeschuiven in de band.
Herspeelbaarheid lijkt me eerder klein te zijn. Karakters en tegels zijn vrij gelijkaardig en de goalcards vragen vaak hetzelfde al is het soms in een andere volgorde. Gemeenschappelijke goalcards zijn er 5 die elk een andere zijde hebben en dus iets van variatie kunnen brengen.
Blij dat ik deze speelde, komt hij op tafel zal ik zeker nog aanschuiven. Maar geen wauw-gevoel en zeker niet nodig om deze in de collectie te hebben.

Geen opmerkingen: