zaterdag 6 januari 2024

Helios

Helios
Een ouder spel dat bij een vriendin op tafel kwam.
Er zijn 4 rondes en elke ronde bestaat uit 3 fases: acties kiezen, karakterkaarten en alles klaarleggen voor de volgende ronde.
In de actiefase kies je (afhankelijk van wat er nog ligt van actietegels) voor 1 van de 3 acties. Je neemt een tegel en legt die bij de juiste kleur op je spelersbordje. Bij 4 tegels in 1 kleur (wit = joker), krijg je een bonus en mag je gelijk welke actie kiezen als extra.
Mogelijke acties zijn:
- Een landtegel bouwen: je neemt 1 van de tegels die er ligt en legt die op je spelersbordje. Het blokje dat de gebouwde tegel produceert ligt er bovenop. Of je kiest een tegel die later punten oplevert afhankelijk van wat je er rond bouwt.
- Tempel bouwen: ofwel bouw je die op je spelersbordje, waarvoor je rode resources krijgt en later punten kan gaan scoren. Ofwel bouw je die op je citybordje, waar hij voordelen en endgamepunten vrijspeelt.
- De zon verplaatsen. Je gaat de zon x-aantal stappen verzetten, x is afhankelijk van welk getal je al vrijspeelde met bv tempels op je citybordje. Je kan altijd kiezen om minder te verplaatsen. Waar de zon stopt, daar ga je produceren of punten rapen (op een tegel waar een tempel staat). Wanneer je voorbij de startpositie gaat, krijg je ook nog punten.
Iedereen krijgt 4 beurten om acties uit te voeren en dan volgt de karakterkaartenfase. Wie het meeste rode bollen heeft, mag als eerste een karakterkaart kopen. Die zal je endgame-scoring opleveren wanneer ze geactiveerd is. Je kan in deze fase ook je karakterkaart activeren door resourcecubes te betalen.
Wanneer iedereen gepast heeft, volgt de opruimfase en maak je alles klaar voor de volgende ronde.
Na 4 rondes stopt het spel en volgt de eindtelling. Waarbij je punten krijgt voor je geactiveerde karakterkaarten, je gebouwde tempels op je citybord, bepaalde landtegels en de punten die je al verzamelde door de zonrotatie.

Conclusie:
Deze werd wat fout gespeeld waardoor de puntentelling niet helemaal klopte. Dat maakt het ook wat moeilijk om te beoordelen. Laat mij dan maar beginnen met zeggen dat het regelboekje dus niet duidelijk was, aangezien er wel onderscheid gemaakt werd waar je je tempels bouwt maar dit niet goed vermeld staat. Je moet het afleiden uit de benamingen van waar je bouwt (spelersbord/citybord).
Maar zelfs hadden we het juist gespeeld, vrees ik of ik het leuk gevonden zou hebben.
Wanneer je een karakterkaart hebt, speel je daar naar toe om zoveel mogelijk te scoren. Je gaat heel rechtlijnig kijken wat je nodig hebt om hoog te scoren en afhankelijk daarvan de acties kiezen en welke voordelen je vrijspeelt op je citybord. Het wordt al snel heel repetitief. En aangezien die karakterkaarten allemaal totaal op iets anders spelen, ga je elkaar dus niet echt blokkeren in de gekozen acties.
Het artwork is oubollig en helemaal niet mijn stijl. Dit in combi met gameplay die ik behoorlijk saai vond, zal deze niet door mij gekozen worden om nogmaals te spelen.

Geen opmerkingen: