After Us
Deckbuilding met puzzel- en race-element
Eentje die we zagen op Essen maar toen niet konden spelen. B bleef er wel mee in zijn hoofd zitten. Vorig weekend in de hand en aan het twijfelen of we het zouden kopen of niet. Toch niet gedaan wegens andere aankopen. En dan gisteren konden we het spelen bij een vriend.
Er zijn verschillende fases en elke fase speel je eigenlijk simultaan.
Fase 1: 4 kaarten trekken en puzzelen
Je trekt de bovenste 4 kaarten en gaat die voor je puzzelen. Je gaat rekening houden met de kaders en kijken wat je op die manier wil triggeren.
Fase 2: Kaders triggeren
Daarna ga je van links naar rechts en van boven naar onder (zoals je een boek leest) beslissen welke volledige kaders je gaat triggeren. Kaders leveren resources (v-blauwe bloemen, oranje fruit, zwart graan of batterijen) op of gaan je laten ruilen voor andere resources, nog een kadertje opnieuw activeren of punten.
Fase 3: Kaarten kopen
Je kiest een token en krijgt het voordeel (2 punten, 2 batterijen, 2 rage of een re-activatie) en op basis van dat ga je in dat deck kaarten kunnen bijkopen. Level 1 kaarten kosten 3 resources, level 2 kosten er 6. En elke soort focust op iets. Blauw: punten. Oranje: batterijen. Zwart: rage. Of 3/6 gelijke resources: re-activatie.
De nieuw gekochte kaart gaat boven op je trekstapel.
En er wordt een nieuwe ronde gestart.
Tijdens je beurt kan je met batterijen nog extra voordelen triggeren, afhankelijk van de 3 kaarten die open liggen tijdens dit spel.
Rage kan je gebruiken om kaarten uit je deck te halen. Dan betaal je 4 rage om 1 kaart weg te gooien en krijg je nog het voordeel dat op de rechterbovenkant van de kaart staat (resources of punten).
Wanneer iemand 80 punten haalt wordt de fase waarin je zit nog uitgespeeld en de winnaar is de persoon die het meeste punten haalde (wat sowieso dus meer dan 80 zal zijn).
Conclusie: Thema is er echt wel opgeplakt, dit zou eender wat kunnen zijn. Mij spreekt het niet aan, maar de artwork is wel mooi. En de symboliek is gewoon heel duidelijk. Dit zorgt er dan ook voor dat het vlot speelt. Omdat je simultaan bezig bent, is er ook geen downtime. Wat dan wel het negatieve kantje is: je bent heel solitair bezig. De race naar de punten is er wel maar de weg er naar toe is heel individueel gericht. Kaarten koop je gedekt dus random en het maakt dan ook weinig uit wie van de spelers op dat moment de bovenste kaart neemt als je met 2 op dezelfde kleur speelt. Het deckbuilden is echt eenvoudig omdat er weinig beslissingsruimte is (vaak kies je de soort stapel waar je gaat kopen op basis van waar je op dat moment de resources voor hebt, zeker in het begin). Het racen is leuk en zorgt er wel voor dat je gaat moeten nadenken of je de resources op dat moment gebruikt voor punten of om nog een betere kaart te kopen.
We vonden hem beide wel leuk. Maar de aankoopprijs doet ons wel twijfelen. Hij is toch wel vrij duur voor een lichte deckbuilder/racer. Dus even afwachten en misschien komt hij wel eens tweedehands voorbij.
Deckbuilding met puzzel- en race-element
Eentje die we zagen op Essen maar toen niet konden spelen. B bleef er wel mee in zijn hoofd zitten. Vorig weekend in de hand en aan het twijfelen of we het zouden kopen of niet. Toch niet gedaan wegens andere aankopen. En dan gisteren konden we het spelen bij een vriend.
Er zijn verschillende fases en elke fase speel je eigenlijk simultaan.
Fase 1: 4 kaarten trekken en puzzelen
Je trekt de bovenste 4 kaarten en gaat die voor je puzzelen. Je gaat rekening houden met de kaders en kijken wat je op die manier wil triggeren.
Fase 2: Kaders triggeren
Daarna ga je van links naar rechts en van boven naar onder (zoals je een boek leest) beslissen welke volledige kaders je gaat triggeren. Kaders leveren resources (v-blauwe bloemen, oranje fruit, zwart graan of batterijen) op of gaan je laten ruilen voor andere resources, nog een kadertje opnieuw activeren of punten.
Fase 3: Kaarten kopen
Je kiest een token en krijgt het voordeel (2 punten, 2 batterijen, 2 rage of een re-activatie) en op basis van dat ga je in dat deck kaarten kunnen bijkopen. Level 1 kaarten kosten 3 resources, level 2 kosten er 6. En elke soort focust op iets. Blauw: punten. Oranje: batterijen. Zwart: rage. Of 3/6 gelijke resources: re-activatie.
De nieuw gekochte kaart gaat boven op je trekstapel.
En er wordt een nieuwe ronde gestart.
Tijdens je beurt kan je met batterijen nog extra voordelen triggeren, afhankelijk van de 3 kaarten die open liggen tijdens dit spel.
Rage kan je gebruiken om kaarten uit je deck te halen. Dan betaal je 4 rage om 1 kaart weg te gooien en krijg je nog het voordeel dat op de rechterbovenkant van de kaart staat (resources of punten).
Wanneer iemand 80 punten haalt wordt de fase waarin je zit nog uitgespeeld en de winnaar is de persoon die het meeste punten haalde (wat sowieso dus meer dan 80 zal zijn).
Conclusie: Thema is er echt wel opgeplakt, dit zou eender wat kunnen zijn. Mij spreekt het niet aan, maar de artwork is wel mooi. En de symboliek is gewoon heel duidelijk. Dit zorgt er dan ook voor dat het vlot speelt. Omdat je simultaan bezig bent, is er ook geen downtime. Wat dan wel het negatieve kantje is: je bent heel solitair bezig. De race naar de punten is er wel maar de weg er naar toe is heel individueel gericht. Kaarten koop je gedekt dus random en het maakt dan ook weinig uit wie van de spelers op dat moment de bovenste kaart neemt als je met 2 op dezelfde kleur speelt. Het deckbuilden is echt eenvoudig omdat er weinig beslissingsruimte is (vaak kies je de soort stapel waar je gaat kopen op basis van waar je op dat moment de resources voor hebt, zeker in het begin). Het racen is leuk en zorgt er wel voor dat je gaat moeten nadenken of je de resources op dat moment gebruikt voor punten of om nog een betere kaart te kopen.
We vonden hem beide wel leuk. Maar de aankoopprijs doet ons wel twijfelen. Hij is toch wel vrij duur voor een lichte deckbuilder/racer. Dus even afwachten en misschien komt hij wel eens tweedehands voorbij.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten