Firefly The Game 10th Anniversary Collector's Edition
Een lange titel voor een deluxe-editie met uitbreidingen. Wij speelden enkel basisspel.
Pick up and Deliver is het spelmechanisme. En het einddoel en de winst van het spel is afhankelijk van scenario's.
In je beurt moet je 2 verschillende acties uitvoeren van de 4 mogelijke acties.
- Fly: Ofwel ga je gratis 1 stapje doen. Ofwel ga je 1 fuel betalen en mag je een standaard 5 stappen doen. Bij elke stap check je of je mag verder vliegen. Vlieg je in het blauwe gedeelte, dan gaat dit een kaart van de blauwe stapel zijn. Vlieg je in het gele gedeelte, dan wordt dit een kaart van de gele stapel. Ofwel ben je safe en kan je verder vliegen, ofwel moet je verschillende zaken betalen. Of je wordt gezocht door de politie (blauw) of geënterd door piraten (geel) en dan moet je een procedure ondergaan die over het algemeen erg negatief uitdraait.
- Buy: Op bepaalde plaatsen ga je kaarten kunnen aankopen. Dat kunnen ship-upgrades, crew of interessante zaken zijn bv wapens,... Ook kan je hier extra fuel aankopen.
- Deal: je gaat zaken doen met 1 van de karakters en neemt x-aantal goalcards. Daarnaast kan je ook cargo of illegale cargo gaan verkopen.
- Work: Je gaat je goalcard in actie brengen, laad de passagiers of cargo in en kan dan deze dan in volgende beurten gaan leveren. Leveren is ook een work-actie.
Dat zijn de gewone goalcards en de simpele pick up and deliver. Daarnaast heb je ook nog illegale goalcards die je laten 'misbehave' doen en waarbij je een kaart trekt en de test die er op staat moet doen. Tests zijn vaak een kaart hebben waar een specifiek trefwoord op staat of x-aantal symbolen hebben (rood, groen, blauw). Je mag ook nog dobbelen om die soort symbolen extra er bij te hebben. Win je, dan krijg je je geld. Verlies je, dan ben je vaak 1 of meer crewleden kwijt.
Het einde van het spel is afhankelijk van het scenario. Wanneer dit bereikt is, krijgen alle andere spelers nog 1 beurt. En daarna wordt bepaald wie gewonnen heeft.
Conclusie:
Deluxe-editie is echt wel mooi van componenten. Playmat is supermooi, duidelijk en toch kleurrijk. De schepen waar je mee speelt zijn goed en mooi, al zou het verschil in kleur wat duidelijker kunnen: van de andere kant van de mat is het soms wel even kijken dat je met je eigen schip gaat vliegen, zeker als je op dezelfde plaats staat. De dobbelstenen in eigen spelerskleur zijn dan wel heel goed.
Maar het spel is ook wel wat overproduced. Het geld bv is heel mooi van artwork, maar veel te groot om vlot mee aan de slag te gaan.
Gameplay is een moeilijke. Het pick up and deliver zit er heel goed in. Dat je kan gepakt worden door de politie of door piraten is thematisch heel mooi verweven. Maar daar wringt voor mij ook het schoentje: het is te veel afhankelijk van geluk. Iedere keer kaarten trekken en verschillende keren geënterd worden door piraten hakt er wel in. Ook ivm de tests: dobbelgeluk of geluk in het eerder aangekochte kaarten bepaalt of je slaagt. En dat maakt het verschil tussen winst en verlies in dit spel. Voor wie graag thematisch speelt en dit niet erg vindt: hier ga je je hartje mee kunnen ophalen.
Maar waar ik vooral last van had is de downtime. Zo'n test bij een andere speler kan wel even duren. En dan loopt de tijd tussen 2 beurten wel op.
Door de verschillende uitbreidingen en scenario's zal herspeelbaarheid sowieso goed zitten, daar is geen twijfel over. En tijdsduur van het spel is afhankelijk van scenario, dus dat kan je zelf wel wat regelen, wat ook positief is.
Al bij al: een mooie uitvoering van deze Firefly. Maar niet echt iets voor mij.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten