woensdag 24 april 2024

Monumental

Monumental
Deckbuilding met mini's op een speelveld en wat battle.
Je legt een grid van 9x9 en kiest daarvan een rij en een kolom die je gaat activeren. Je neemt de resources die je krijgt van je geactiveerde kaarten. En kan daarnaast in je beurt de acties op de geactiveerde kaarten uitvoeren.
Je hebt 3 soorten basisresources: zwart heb je over het algemeen nodig voor aankoop nieuwe kaarten. Rood is voor bewegingen van je troepen op het terrein. Blauw is voor aankoop bepaalde kaarten (technologieën). Daarnaast heb je nog goud wat als joker telt voor een basisresource. En culture (veertjes) waarmee je 1 van de 5 kaarten uit het culture-deck kan spelen (elke stam heeft een specifiek asymmetrisch culture-deck).
In je beurt mag je zoveel acties uitvoeren als je kan/wil betalen. Dat is zelfs aangewezen want behalve goud en culture gaan de andere resources verloren als je ze niet gebruikt hebt in je beurt.
Mogelijke acties:
- Je koopt een kaart uit de rij en legt die bovenaan je trekstapel. Dat kunnen gewone gebouwkaarten zijn die resources of voordelen opleveren. Dat kunnen technologieën zijn die wanneer ze uitgespeeld worden in je deck een gewone gebouwkaart er bovenop krijgen (zo heb je extra kaarten die geactiveerd worden). Of dat kunnen monumenten zijn. Die moet je betalen, voor je leggen en dan kan je kiezen wanneer je ze bouwt met de 2e kostprijs te betalen. Belangrijk hierbij is dat je pas een monument kan bouwen als je die ook op een veroverde tegel kan leggen. Wanneer je het bouwt krijg je een bonus en gaat de kaart bovenaan je trekstapel.
- Je speelt een culture-kaart uit. Daarbij betaal je 1-5 culture afhankelijk van de hoeveelste kaart die je uitspeelt. Dit levert een onmiddellijk voordeel en een ongoing voordeel op. Je kan zelf kiezen welke van de 5 kaarten je uitspeelt. Bij een nieuwe kaart vervalt wel het ongoing voordeel van de vorige kaart maar alle onmiddellijke voordelen krijg je nogmaals.
- Je gebruikt de eigenschap van een kaart en voert dit uit. Bv resources ruilen voor goud of omgekeerd, kaart trashen om deck op te schonen,...
- Je gaat je troepen verplaatsen en hebt evenveel troepenkracht nodig als er verdediging is op de tegel die je wil veroveren. Je kan ook zoekers op pad sturen om extra resources te halen. Of je gaat verdediging opbouwen om een aanval van de tegenstander te bemoeilijken door je troepenmacht op die tegel te plaatsen. Belangrijk hierbij is dat je op elke tegel die je bezit minstens 1 soldaat achter laat. Of je bouwt een toren door 3 troepen terug te roepen naar je basis zodat die toch in jouw bezit blijft en voldoende verdediging heeft.
Het spel is gedaan wanneer de trekstapel van kaarten die je kan kopen op is. De ronde wordt uitgespeeld en iedere speler krijgt nog 1 beurt.
Eindscoring is de enige scoring in het volledige spel. Je krijgt punten voor elke uitgespeelde culture-kaart, voor elke technologie-kaart in je deck, voor elk monument in je deck en voor elke veroverde tegel. Daarnaast krijgt diegene die de meerderheid heeft in elk van deze 4 categorieën nog 3 punten.

Conclusie:
Prachtige componenten in de kickstarter-versie. Ik had dan ook nog het genot om te spelen met een geschilderde versie wat het alleen maar aantrekkelijker maakte op tafel.
Symbolen zijn duidelijk en groot genoeg. Tekst op de kaarten is er weinig en ook hier is dit duidelijk.
Het deckbuilding-aspect komt mooi naar voor en dat is wel fijn. Maar het stukje waarbij je nog andere zaken kan gaan doen op een speelbord maakt deze nog leuker.
Minpuntje vind ik dat ondanks de grootte van de tegels (die toch al ruim is) er toch soms weinig plaats overblijft voor je troepen. Zeker als er ook nog een monument ligt, een zoeker aanwezig is of er nog andere resources liggen kan het chaotisch ogen.
Tijdens de ander zijn beurt ben je niet echt betrokken bij het spel. De andere speler voert zijn acties en combo's uit maar vaak ben je bezig met het opnieuw klaarleggen van kaarten voor je volgende beurt,... Er is uiteindelijk weinig interactie. Pas op het einde van het spel vielen we eens een tegenspeler aan omdat het zo uitkwam maar eigenlijk blijf je vooral op jou stuk van het veld.
Speelt wel vlot, niet moeilijk. Veel verschillende opties en je kiest zelf wel waar je wat gaat op focussen. Lijkt het beste met 2 of 3 ivm downtime en spelduur. Ook vrees ik dat het met meer te chaotisch. 
Wel eentje die ik met veel plezier een volgende keer opnieuw meespeel.

Geen opmerkingen: