Ancient Knowledge.
Ok, ik geef het toe. Ik hou wel van wat engine-building, kaartjes spelen en combo's maken voor punten. Als deze dan ook nog zo mooi zijn, dan wil ik die wel. Deze heeft dus vorige herfst heel vaak wel en niet en wel en niet en... op mijn Essenlijstje gestaan. Maar uiteindelijk geschrapt omdat hij al in de spelersgroep ging komen en er nu eenmaal keuzes gemaakt moeten worden.
Een beurt bestaat ui 3 fases:
* Fase 1: acties
Je gaat 2 acties kiezen uit 5 mogelijke acties. Dit mag 2x dezelfde actie zijn.
- Speel een kaart. Ofwel leg je een kelk-kaart met een max van 5 kaarten die een permanent voordeel geeft. Ofwel speel je een monument-kaart, dan leg je die op de juiste cijfer-plek (je kan manipuleren door kaarten uit je hand af te geven) met de beperking dat er max 2 boven elkaar mogen liggen per cijfer en je legt de nodige manuscripten er op. Sommige monument-kaarten hebben ook een kostprijs van 1 of 2 kaarten discarden.
- Kies een technologiekaart en krijg het voordeel of endgame-scoring
- Leg x-aantal kaarten af om x-aantal manuscripten van kaarten in je tijdlijn weg te spelen
- Tab x-aantal kaarten af in je 'past' en krijg 2 nieuwe kaarten van de trekstapel per getabde kaart
- Trek 1 kaart van de trekstapel
* Fase 2: Timeline
Je kan nu alle kaarten met het bouwsymbool activeren en de actie/voordeel uitvoeren/krijgen
* Fase 3: Decline
Je schuift al je kaarten 1 plaats op naar links. Gaan 1 of 2 kaarten van je tijdlijn naar je past, dan komen de manuscripten op je spelersbord te liggen. Elk manuscript is 1 minpunt op het einde van het spel (maar met sommige kaarten kan je die nog vrijspelen).
Het spel stopt wanneer iemand 14 kaarten heeft in zijn 'past'.
Daarna tel je de punten van de monumentkaarten, plus de punten van de speciale endgame-scoring monumentkaarten, plus de endgame-scoring van technologiekaarten, plus 1 punt per monument dat nog in je timeline ligt. Min 1 punt per manuscript dat je nog op je spelbord liggen hebt (manuscripten nog in je tijdlijn tellen niet mee!).
Conslusie:
Het artwork en thema is mooi. Het doet je direct zin krijgen om wat meer van de monumenten in de wereld te gaan ontdekken. Leuk dat van elk monument ook wel op de kaart staat aangegeven waar het zich bevindt. Het past thematisch ook wel om monumenten te laten 'verouderen' en naar het verleden te plaatsen.
Van gameplay is hij leuk. Keuzes maken welke kaarten je wil houden en welke je kan weggooien, dat vind ik altijd interessant. Het minpunt in deze is dat je eigenlijk altijd (behalve bij een aantal technologie-kaarten niet) blind van de trekstapel trekt. Soms heb je dus ook wat geluk nodig met wat je trekt, want vaak hebben de extra scoring op monumenten-kaarten te maken met set-collection.
Er is ook weinig interactie. Ok, je hebt wel bepaalde kaarten die er iets van interactie inbrengen maar die komen niet vaak voor. Je bent vooral bezig met je eigen tableau en kaarten.
En de manuscripten op de monument-kaarten leggen in de tijdlijn om die daarna soms direct weer te kunnen wegspelen is wat prutswerk en haalt soms de vaart wat uit het spel. Het is natuurlijk wel 1 van de mechanismes tot scoring of minpunten, maar het voelt vaak aan als extra werk ipv vlot te spelen. Jammer want het idee is wel goed.
Al bij al eentje die ik graag nog eens meespeel. Maar waarvan ik blij ben dat ik die niet aangekocht heb omdat in eenzelfde genre ik dan bv Forest Shuffle het betere spel vind wegens meer zelf in de hand en meer interactie (al is het dan indirect)
Ok, ik geef het toe. Ik hou wel van wat engine-building, kaartjes spelen en combo's maken voor punten. Als deze dan ook nog zo mooi zijn, dan wil ik die wel. Deze heeft dus vorige herfst heel vaak wel en niet en wel en niet en... op mijn Essenlijstje gestaan. Maar uiteindelijk geschrapt omdat hij al in de spelersgroep ging komen en er nu eenmaal keuzes gemaakt moeten worden.
Een beurt bestaat ui 3 fases:
* Fase 1: acties
Je gaat 2 acties kiezen uit 5 mogelijke acties. Dit mag 2x dezelfde actie zijn.
- Speel een kaart. Ofwel leg je een kelk-kaart met een max van 5 kaarten die een permanent voordeel geeft. Ofwel speel je een monument-kaart, dan leg je die op de juiste cijfer-plek (je kan manipuleren door kaarten uit je hand af te geven) met de beperking dat er max 2 boven elkaar mogen liggen per cijfer en je legt de nodige manuscripten er op. Sommige monument-kaarten hebben ook een kostprijs van 1 of 2 kaarten discarden.
- Kies een technologiekaart en krijg het voordeel of endgame-scoring
- Leg x-aantal kaarten af om x-aantal manuscripten van kaarten in je tijdlijn weg te spelen
- Tab x-aantal kaarten af in je 'past' en krijg 2 nieuwe kaarten van de trekstapel per getabde kaart
- Trek 1 kaart van de trekstapel
* Fase 2: Timeline
Je kan nu alle kaarten met het bouwsymbool activeren en de actie/voordeel uitvoeren/krijgen
* Fase 3: Decline
Je schuift al je kaarten 1 plaats op naar links. Gaan 1 of 2 kaarten van je tijdlijn naar je past, dan komen de manuscripten op je spelersbord te liggen. Elk manuscript is 1 minpunt op het einde van het spel (maar met sommige kaarten kan je die nog vrijspelen).
Het spel stopt wanneer iemand 14 kaarten heeft in zijn 'past'.
Daarna tel je de punten van de monumentkaarten, plus de punten van de speciale endgame-scoring monumentkaarten, plus de endgame-scoring van technologiekaarten, plus 1 punt per monument dat nog in je timeline ligt. Min 1 punt per manuscript dat je nog op je spelbord liggen hebt (manuscripten nog in je tijdlijn tellen niet mee!).
Conslusie:
Het artwork en thema is mooi. Het doet je direct zin krijgen om wat meer van de monumenten in de wereld te gaan ontdekken. Leuk dat van elk monument ook wel op de kaart staat aangegeven waar het zich bevindt. Het past thematisch ook wel om monumenten te laten 'verouderen' en naar het verleden te plaatsen.
Van gameplay is hij leuk. Keuzes maken welke kaarten je wil houden en welke je kan weggooien, dat vind ik altijd interessant. Het minpunt in deze is dat je eigenlijk altijd (behalve bij een aantal technologie-kaarten niet) blind van de trekstapel trekt. Soms heb je dus ook wat geluk nodig met wat je trekt, want vaak hebben de extra scoring op monumenten-kaarten te maken met set-collection.
Er is ook weinig interactie. Ok, je hebt wel bepaalde kaarten die er iets van interactie inbrengen maar die komen niet vaak voor. Je bent vooral bezig met je eigen tableau en kaarten.
En de manuscripten op de monument-kaarten leggen in de tijdlijn om die daarna soms direct weer te kunnen wegspelen is wat prutswerk en haalt soms de vaart wat uit het spel. Het is natuurlijk wel 1 van de mechanismes tot scoring of minpunten, maar het voelt vaak aan als extra werk ipv vlot te spelen. Jammer want het idee is wel goed.
Al bij al eentje die ik graag nog eens meespeel. Maar waarvan ik blij ben dat ik die niet aangekocht heb omdat in eenzelfde genre ik dan bv Forest Shuffle het betere spel vind wegens meer zelf in de hand en meer interactie (al is het dan indirect)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten