zondag 2 juni 2024

Minigolf Designer

Minigolf Designer
Puzzel een minigolfpark met 9 holes, gok op de juiste goals en probeer zoveel mogelijk mensen te lokken.
In je beurt kies je een tegel en puzzel je die in een grid, vooraf bepaald door een kaart die je kiest uit 3. Je zet je pion op de plaats waar je de tegel weg nam. Wanneer iedereen aan de beurt was, heb je zo de nieuwe spelersvolgorde om te kiezen welke tegel je wil. Wanneer je je past (omdat er bv geen enkele tegel je interesseert), ga je op het bankje zitten en wordt je op die manier toch 1e speler voor de volgende ronde.
Er zijn geen beperkt aantal rondes. Je speelt verder tot iedereen stopt omdat hij vindt dat zijn minigolf klaar is. Zolang andere spelers verder spelen, raap je als je gestopt bent wel een tegel op die op het einde 3 punten per tegel waard is, maar je puzzelt die niet meer in je park.
Voorwaarden waar je aan moet voldoen: je moet 9 holes maken. Meer of minder leveren 10 minpunten op. Je wil elke hole liefst waarde 3 tem 5 hebben omdat die je nog eens 2 punten oplevert. Moet je extra blokjes gebruiken, dan leveren die ook nog een een minpunt per blokje op.
Daarnaast zijn er 2 goalcards waar je naar kan spelen, krijg je punten voor een aantal vaste zaken bv mensen in je park, tegels op het einde, punten per tegel in je grid (of minpunten per tegel die je niet hebt is beter gezegd),...
En soms kan je ook nog eens gokken op waar je de meerderheid zal scoren (als er een specifieke tegel uit de zak komt). Heb je het juist en idd de meerderheid, krijg je 10 punten. Bij een foute gok krijg je 1 punt, 1 minpunt of zelfs 10 minpunten afhankelijk van waar je eindigde in de rij van dat doel.

Conclusie:
Eerst en vooral al zeggen dat zo'n tegellegspellen niet zo mijn ding zijn (er zijn uitzonderingen!). Het thema zegt mij dan ook nog eens niets. Dus het zou al een supergoed spel moeten zijn om me te overtuigen. Dat deed het dus niet...
Artwork: tja, tegels met minigolfbanen in stukken en groen. Niet veel op aan te merken, zou je denken. En toch. De manier waarop het getekend is, zorgt voor veel onduidelijkheid. Mensen en honden zijn moeilijk te onderscheiden, tunnels moet je ook weer goed kijken of het effectief eentje is en hoe die loopt. Idem met hoogteverschillen (pijl juiste richting). Of dit de bedoeling was om het bv moeilijker te maken, geen idee, mogelijks wel. Maar voor mij zorgde dit vooral voor langere speltijd (eerst paar keer checken) en frustratie. 
Gameplay an sich is wel ok maar niet wauw. Het beste er van is het bepalen van spelersvolgorde. Simpel maar effectief. En het zorgt voor toch wat opties. Het puzzelen zelf is simpel, carcasonne-gewijs maar dan op een eigen speelveld. Maar hier mis ik dan toch een grid-ondergrond (spelersbord of playmatje), want nu is het soms behelpen met blokjes leggen zodat je kan tellen hoeveel tegels er tussen gaan liggen, vorm van je grid,...  Gelukkig dat er nog doelen zijn om naartoe te spelen, want anders was deze na een paar beurten al plat gevallen. Nu kon hij nog op iets of wat concentratie rekenen om te kijken wat je tegenspelers doen zodat je weet waar je op kan spelen en gokken.
Over het algemeen dus niet aan mij besteed. Hou je echter wel van dit soort spellen: go for it. Verwacht alleen niet van mij dat ik enthousiast zal meespelen. 

Geen opmerkingen: