Troyes
Dice-management met action-selection en wat workerplacement.
In Troyes speel je 6 rondes die verdeeld zijn over een aantal fases. Je scoort tussendoor punten maar gaat ook endgame-doelen hebben.
Iedere speler krijgt 1 karakterkaart (van de 6) die voor elke speler gaat scoren. Je gaat dus toespelen naar je eigen kaart en proberen ontdekken welke scoringskaart een ander heeft en daar ook op spelen voor extra punten.
In de eerste 3 rondes wordt van elke kleur 1 actiekaart opengedraaid in het begin van de ronde.
* Inkomen: je krijgt iedere ronde 10 munten en dan betaal voor je meeples op het bord (die bij het ophalen van de dobbelstenen staan).
* Je neemt de dobbelstenen van waar je meeples staan en rolt die. Die leg je daarna op je punt op het speelbord.
* Events worden opengedraaid en getriggerd. Sommige gaan invloed hebben op het spelbord, andere zorgen voor zwarte dobbelstenen. De zwarte dobbelstenen moeten worden verslaan. De startspeler moet de hoogste waarde verslaan maar kan er voor kiezen meerdere dobbelstenen te verslaan. Dit doe je door een hogere waarde te hebben dan de dobbelsteen. Rode dobbelstenen tellen hierbij voor het dubbele aantal ogen. Voor elke dobbelsteen die je verslaat, krijg je 1 influence.
* Actiefase: Je gebruikt 1 of meerdere dobbelstenen in je beurt. Je kan altijd dobbelstenen kopen bij 1 of meerdere tegenspelers. En daarmee kan je volgende acties uitvoeren:
- Je zet een meeple op een kaart, betaalt het aantal munten en voert de kaartactie uit. Extra meeples kan je verkrijgen door 2 influence te betalen. Als je meeple al op de kaart staat, hoef je niet opnieuw de munten te betalen maar kan je gewoon de actie uitvoeren. Kaartacties kunnen zijn om dobbelstenen om te zetten naar andere kleur, punten of munten te krijgen, influence te krijgen,...
- Je gebruikt witte dobbelstenen om blokjes in het kasteel te leggen. Elk blokje moet op die waarde liggen en op de meest onderste beschikbare plaats bij dat cijfer. In ruil krijg je punten en influence.
- Je gebruikt gele dobbelstenen om extra geld te krijgen.
- Je gebruikt rode dobbelstenen om blokjes op eventkaarten te leggen. Voor elk blokje krijg je een influence en wanneer een kaart vol ligt, krijg je punten voor de meerderheid. Wie het meeste blokjes op de kaart had, krijgt ook de kaart (belangrijk voor mogelijke endgame-scoring).
- Je gebruikt een dobbelsteen om op die kleur je meeple te gaan schuiven, zodat je een volgende ronde daar een (extra) dobbelsteen krijgt.
- Je gaat passen. Dan krijg je 2 munten als er nog dobbelstenen op het spelbord liggen. En zolang anderen nog doorspelen en er dobbelstenen liggen, krijg je elke beurt een extra munt, tot iedereen gepast heeft of tot er geen dobbelstenen meer zijn.
Naast deze acties kan je altijd influence betalen voor een re-roll van een dobbelsteen. Of kan je tot 3 dobbelstenen flippen.
Na 6 rondes volgt een endgame-scoring waarbij iedere karakterkaart door iedereen gescoord wordt, je punten krijgt voor elke meeple op een kaart en je nog minpunten krijgt voor elke rij waar er geen blokje van jou ligt in het kasteel. Dit tel je op met de gescoorde punten tijdens het spel en dan ken je de winnaar.
Conclusie:
Wat een lelijke artwork! Beige- en grijstinten overal op het speelbord. Maar even goed heb je grijze (soort bot die in de weg zit) en beige (spelerskleur) blokjes en meeples. Heel gelijkend in kleurpalet en dus opletten. Komt daar bij dat het op de kaarten een soort middeleeuwse tekeningen zijn die ik echt niet mooi vind.
Maar don't judge a book by it's cover. Want gameplay is echt goed!
Veel beslissingsruimte over wat je kan/wil doen. Je zal nooit op alles kunnen spelen, dus waar leg je je prioriteiten en hoe ga je soms mooie combo's maken om punten te verzamelen. Er is veel interactie met het dobbelstenen kopen van anderen. Want jij kan wel plannen maar als je medespeler met jouw dobbelsteen gaat lopen, moet je opnieuw gaan zoeken naar wat je kan doen. Dit maakt ook dat een slechte dice-roll geen ramp is. Want die interactie werkt natuurlijk 2 kanten uit: jij kan ook gebruik maken van anderen hun dobbelsteen en zo hun plannen (onbewust) dwarsbomen. Maar de interactie bestaat ook uit het uitzoeken welke karakterkaarten gaan scoren door te kijken waar de anderen op spelen en daar proberen op mee te surfen.
Herspeelbaarheid is ok wegens veel verschillende actiekaarten en eventkaarten. Daarnaast zijn er ook 6 karakterkaarten waardoor er wel wat giswerk is maar ieder spel toch anders zal zijn van scoring
Ik had deze al lang op mijn wenslijstje om eens te spelen. En ik ben helemaal overtuigd.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten